söndag, augusti 09, 2009

Happy International Orgasm Day!

Helt underbar dag egentligen. Fler sådana dagar behövs, där man främjar lust, njutning. Det sköna i livet.

Har spenderat dagen med att läsa Tusen Små Bitar av James Frey. Har dragit mig länge för att läsa den boken men nu när jag väl gjorde det kunde jag inte lägga mig ifrån den. Har redan läst över 300 sidor i den. Den är som ett knytnäveslag i magen i början. Den är hemsk, brutal och den äcklar en. Men den är ren och den är sanning. Det är längesedan jag läste en sådan här bok. Jag minns då jag läste Yolanda - en bok som fick mig att må riktigt riktigt dåligt. Det var sanning det med, slående sanning och det gjorde ont att veta. Jag kan inte riktigt jämföra dessa böcker med varandra men de båda har i alla fall fått mig att uppskatta det liv jag lever mer. I alla fall för stunden.

Tror jag håller på att bli förkyld. Jag är smått snuvig och nyser rätt ofta. Annars är allt väldigt lugnt. Jag längtar tills jag får pengar i slutet av månaden för då ska jag köpa ett par böcker jag såg på Sök & Finn för några veckor sedan. Böcker som jag länge sett fram emot att läsa.

First realize that you are sick;
then you can move toward health.

En del av stycke 71 i Tao Te Ching av Lau Tzu, översättning: Stephen Mitchell. Denna bok nämns även i Tusen Små Bitar. Just dessa två rader är betydelsefulla för mig.

5 kommentarer:

Lisan sa...

Vad handlar den boken du läser om och även den andra du nämner?

Sara Nanny Winoy sa...

Tusen Små Bitar handlar om en kille som vaknar upp på ett flygplan, helt sönderslagen och skitig. Det visar sig att han är alkoholist, knarkare och en brottsling. Så han skrivs in på ett behandlingshem och man får följa vad som händer därefter.

Yolanda handlar om en kvinna som fått utstå extrema sexuella övergrepp och incest.. Hennes berättelse och jag har nog aldrig mått så dåligt som när jag läste den boken.

Sara Nanny Winoy sa...

Eller rättare sagt: Jag har nog aldrig mått så dåligt av en bok som när jag läste Yolanda.

Lisan sa...

Usch, låter hemska båda två.. Är dom verklighetsbaserade?

Sara Nanny Winoy sa...

Ja, båda är verklighetsbaserade och det är det som gör det lite extra hemskt. Man är verkligen glad över ens eget liv när man läst dem böckerna.. Jag är det iaf.