måndag, augusti 03, 2009

Stockholm Pride 2009.

Jag kom hem från Stockholm igår efter ett väldigt fint Pride. Det märks att man inte orkar lika mycket ju äldre man blir, känner mig rätt så sliten efter en hel vecka av stressande fram och tillbaka. Det känns även som att man inte hann med allt ändå, det gick så fort och det fanns människor man knappt hann träffa, om man ens träffade dem över huvud taget. Visst, det är sådant som händer och jag kände att jag verkligen ville få ut så mycket jag kunde av de pengar jag lagt på att åka upp till Pride i år. Dessutom ville jag köra mitt eget race, gå på det jag ville gå på och inte anpassa mig så mycket efter andra. Det funkade. Tänkte att jag skulle försöka summera allt så gott jag kan.

Måndag 27 juli
Jag går upp tidigt på morgonen efter att knappt kunnat sova någonting. Hur som helst tar jag mig till stationen och åker med första klass upp till Stockholm. Jag får en torr bulle till frukost och lite kaffe, samt något pålägg i en plastförpackning som såg väldigt skeptiskt ut. Juice och drickyoghurt också, det lät jag vara tillsammans med påläggen.

När jag väl anlänt till Stockholm Central irrade jag runt efter ett skåp där jag kunde dumpa mina saker, det tog ett tag innan jag hittade en växelautomat och skåp relativt nära varandra. 50 kronor kostade det - fast jag ville inte dra runt med mina saker tills Annie (som jag skulle bo hos) slutade.

Därefter gick jag till Pride House för att hämta ut min dogtag och mitt Pride-armband. Stod i fel kö (såklart, typiskt mig) men det är sådant som händer. Därefter hängde jag lite på Pride House och hittade fina vännen Maia hängandes vid en föreläsning tillsammans med Fie. Jag lullade runt lite mera och hamnade sedan på Plattan där Kim nästan snubblade över mig.

På eftermiddagen hämtade jag ut min packning och sedan begav jag mig till Skärholmen för att möta upp Annie, handla på Systembolaget och sedan dumpa av min packning. Vi åkte sedan in till Pride Garden och tittade på invigningen med Annie och Angelica, Kim kom och gjorde oss sällskap en stund. Väntade förgäves på att Magnus Betnér skulle dyka upp och när han väl gjorde det så snackade han på tok för lite. Det var lite av en besvikelse. Gick sedan till Plattan, mötte upp Kim och vi drog till Tantolunden, träffade hennes vänner och drack lite bira. Sedan var det dags för sömn.

Tisdag 28 juli
Vaknade relativt tidigt och blev bjuden på frukost av det kära paret man bodde hos. Gjorde mig därefter i ordning och drog in till Pride House för mera häng och föreläsningar. Hälsade på några vänner. Träffade Kim och hängde med henne mot kvällen. Kvällen avslutades med Tantolunden igen. Det var sjukt mycket folk där och jag kände inge vidare pepp. Var mest trött och ville sova.

Onsdag 29 juli
Drog till Pride House runt lunch-tid och hängde där. Lyssnade bland annat på Tiina Rosenberg och därefter kollade dildo-kubb med Cissi Ramsby. Sprang på Gisela och spenderade den större delen av tiden vid Pride House med henne. Därefter drog jag till RFSL-huset och besökte RFSL Ungdoms 10-årsmingel. Shit vilken nostalgi måste jag säga! Där var massa gamla bilder från förr och filmer från IDAHO och Hultsfred.. Ja, det var minnen det!

Efter minglet drog jag till Pride Park och mötte Flax som jag inte sett på år och dar! Hängde utanför Parken med dem lite, drack lite bira och hade det allmänt trevligt. Drog senare in till Parken och kollade runt i tälten, lyssnade på A Camp och hamnade på dansgolvet med Kim en stund innan jag begick mig ut. Träffade Sanna utanför och vi hängde kvar ett tag, det slutade med att vi missade sista tunnelbanan hem och fick ta taxi hem till Giselas flickvän och sova där.

Torsdag 30 juli
Åkte hem till Annie för att byta kläder och ta en dusch innan jag begav mig till staden igen. Hoppade av vid Gamla Stan och promenerade ner mot T-Centralen / Stockholm Central för att ta en liten paus från allt. Väl vid Centralen träffade jag Tuuli och hans flickvän, väldigt trevligt! Drog till Pride House en sväng för att senare bege mig till Schlagerkvällen i Pride Park.

Väl vid Pride Park sprang jag på Flax och hennes flickvän, mötte några av deras vänner. Träffade Ulle som undrade hur det gick med min flickvän. Fick berätta att det tog slut för 2½ år sedan. Det är inte lätt när man inte träffas så ofta! Kvällen spenderades inne i Pride Park då vi såg på uppträdanden och blev dyngblöta på grund av regn. Fick i alla fall en gratis poncho av en snäll tjej så jag och Ulle blev glada.

Fredag 31 juli
Mötte Jenny på Systembolaget av en slump och därefter Ulle och Cissi. Hängde med dem största delen av dagen. Vi käkade på Burger King och lyssnade därefter på Maud Lindström. Sedan drog vi till Pride Park. Fick äntligen träffa Casper efter sisådär 7 (!) år av mail-växlande! Caspers gäng drog med mig till Club Caliente där det dansades loss. Jag var nog inte så nykter heller, men man lever bara en gång!

Lördag 1 augusti
Paraddags! Mötte Noja och fikade med henne tills Paraden drog igång. Vi hoppade in bakom QX-vagnen men det blev för trångt där. Vi hamnade sedan bakom Anarcho-Pride, där var det relativt lugnt. Träffade Jonas och Mark, vilket gjorde min dag. De är så fina!

Därefter gick jag och Noja runt i Pride Park och tittade i tälten, var lite sociala med diverse folk som man hejade på. Sedan började Paradgalan och Andreas Lundstedts tal berörde mig riktigt mycket. Fram emot kvällen mådde jag riktigt illa och fick åka hem till Annie och sova strax efter tio. Hade jag stannat kvar så hade nog min mat för dagen kastats upp mitt bland folk och det är ju mindre charmigt.

Dessutom vill jag bara säga att min mamma gjorde något som betydde så oerhört mycket för mig under denna dagen. Hon är bäst.

Söndag 2 augusti
Vaknade och snackade lite med Annie innan jag åkte hem. Drog hem till mamma och åt spagghetti. Mums.

Jag har säkert glömt jättemycket men jag förde ingen vidare dagbok under festivalen. Det var massor av intryck, nya bekantskaper och pepp för framtiden som dök upp. Det fanns små missöden som jag kunde varit utan men jag lät inte dem förstöra för mig, det var trots allt en födelsedagspresent till mig själv - den skulle inte sabbas av vissa saker som inte är värd min tid, mina tankar, mina känslor, min energi. Det, mina vänner, känns jävligt skönt att kunna skriva.

Tack alla för en jättefin festival - speciellt tack till Annie och Angelica som bidrog till sovplats.

3 kommentarer:

Lisan sa...

Får man fråga vad din mamma gjorde för fint? Blev nyfiken :)

Sara Nanny Winoy sa...

Hon underlättade en sak för mig, utan att bli tillfrågad. Det var bara så fint :)

Lisan sa...

Det är så mammor ska vara :)